SănătateUn duș de contrast te va ajuta să fii energic și mai...

Un duș de contrast te va ajuta să fii energic și mai puțin predispus la îmbolnăviri?

Ce este un duș de contrast și cum afectează organismul

Un duș de contrast este o procedură cu alternanță de apă caldă și rece la intervale scurte de timp. În acest caz, timpul de îmbibare poate fi de la câteva secunde la câteva minute.

Numai utilizarea apei la temperaturi contrastante asigură efectul de pompă datorită dilatării și îngustării vaselor de sânge. Acest lucru îmbunătățește fluxul sanguin și saturează țesuturile cu oxigen, favorizează eliminarea produselor metabolice, reduce umflarea și accelerează vindecarea țesuturilor lezate.

Pe site-urile rusești puteți găsi afirmații potrivit cărora un duș de contrast promovează pierderea în greutate, îmbunătățește starea pielii și antrenează sistemul cardiovascular. În același timp, în medicina bazată pe dovezi, influența metodei este slab studiată, astfel încât este imposibil să se recomande cu încredere procedura pentru orice. Și totuși, dușul de contrast are avantajele sale.

La ce poate fi folosit un duș de contrast?

Practic, activitatea științifică se concentrează pe influența hidroterapiei de contrast (CBT), adică imersiunea alternată a unui membru sau a întregului corp într-un lichid cald și rece. Se poate presupune că un duș va oferi beneficii similare, dar efectul va fi mai mic din cauza timpului de expunere.

CITESTE
Vulvita: tot ce trebuie să știți despre această inflamație a vulvei

Scapa de somnolenta

Există mulți receptori în piele responsabili de percepția frigului, astfel că, în timpul unui duș de contrast, o întreagă furtună de semnale electrice este trimisă la creier.

O astfel de încărcare crește sinteza norepinefrinei, un neurotransmițător implicat în răspunsul la stres, și a beta-endorfinelor, care au rolul de a combate durerea. Bătăile inimii devin mai frecvente, tensiunea arterială crește, vigilența și atenția cresc, iar starea de spirit se îmbunătățește.

Cu toate acestea, în timp, pe măsură ce vă obișnuiți cu el, acest efect se diminuează. Deci, după o săptămână sau o lună, este puțin probabil să simțiți aceeași putere și energie ca după o procedură cunoscută.

Reduceți riscul de răceli

Acest lucru, probabil, este cel mai adesea așteptat de la un duș de contrast. În același timp, există un singur studiu care confirmă efectul său similar.

Oamenii de știință au recrutat peste trei mii de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani și le-au cerut luna să facă un duș de contrast, după cum urmează: spălați-vă la orice temperatură, dar la final asigurați-vă că vă clătiți cu apă rece la 10-12°C timp de 30, 60 sau 90 de secunde. În cadrul experimentului a existat și un grup de control, ai cărui participanți au făcut un duș normal.

După 30 de zile, cercetătorii au permis oprirea procedurilor obligatorii și au observat oamenii timp de încă 60 de zile, numărând cazurile de boală care îi împiedicau să meargă la muncă.

CEI CARE FĂCEAU DUȘURI DE CONTRAST AU AVUT CU 29% MAI PUȚINE ZILE DE CONCEDIU MEDICAL DECÂT PARTICIPANȚII DIN GRUPUL DE CONTROL.

Dar, în același timp, oamenii de știință au observat că procedurile cu apă nu au accelerat vindecarea dacă boala continua să învingă o persoană. În plus, un singur studiu nu este suficient pentru a declara cu îndrăzneală o creștere a imunității și pentru a recomanda o tehnică de întărire a acesteia.

CITESTE
12 remedii pentru părul uscat: cum să ai grijă de el

Recuperarea după exercițiu

Activitatea fizică intensă poate provoca dureri musculare întârziate timp de 24 până la 72 de ore după efort. Pentru a se reface mai repede, mulți sportivi folosesc terapia de contrast în apă, deși este dificil de spus cât de mult ajută.

În două studii s-a constatat că acest tratament post-antrenament ajută la reducerea nivelului de lactat, un produs secundar al metabolismului care se acumulează în mușchi în timpul unei munci intense.

Într-o meta-analiză a 13 lucrări științifice privind efectul temperaturilor de contrast asupra recuperării, s-a constatat că acest tip de terapie îmbunătățește starea mușchilor după exerciții fizice, dar numai în comparație cu odihna pasivă. În același timp, KBT nu funcționează mai bine decât scufundarea în apă rece sau caldă separat, întinderea, compresia și recuperarea activă.

O altă meta-analiză a arătat că procedurile în apă la diferite temperaturi ameliorează doar oboseala subiectivă, dar nu scutesc durerile musculare întârziate și nu ajută la restabilirea rapidă a calităților fizice.

Același lucru a fost observat și în cadrul cercetărilor efectuate cu sportivi de elită. După dușul de contrast, fetele s-au simțit mai bine, dar parametrii de recuperare fizică nu s-au schimbat.

CITESTE
Stomatologie holistică: ce este și cum se practică

Așadar, cure de apă pot ajuta la eliminarea acidului lactic imediat după exerciții fizice și la îmbunătățirea senzației tale. Dar, în același timp, cu siguranță nu vă vor salva de durerile musculare și de o scădere temporară a performanței.

Accelerați recuperarea după accidentare

Pe termen lung, temperaturile contrastante pot favoriza recuperarea prin stimularea fluxului sanguin. Doar câteva studii au confirmat că acestea accelerează fluxul sanguin, dar este dificil de spus la ce țesuturi se extinde acest efect.

Astfel, într-o lucrare științifică s-a constatat că 30 de minute de SST au crescut aportul de sânge, saturația de oxigen și nivelul de hemoglobină în mușchii gambei. În cealaltă, s-a constatat că fluxul sanguin este crescut doar la nivel superficial – efectul nu se extinde mai mult de 1 cm sub piele și nu poate afecta mușchii.

Un alt studiu a constatat că terapia cu apă de contrast a ajutat la ameliorarea umflăturii unei entorse la gleznă, ceea ce este util pentru recuperarea pe termen lung. În același timp, metoda nu a afectat alți indicatori de recuperare – nu i-a ajutat pe participanți să simtă mai puțină durere sau să miște mai bine membrul rănit.

De asemenea, în analiza sistemelor nu s-a reușit să se confirme că KBT are un efect antiedematos.

CITESTE
Dieta Sirtfood: ce este această dietă?

Deci, un duș de contrast poate avea unele beneficii de recuperare, dar nu vă bazați prea mult pe el.

În ce cazuri va fi inutil un duș de contrast?

Nu am găsit studii științifice despre beneficiile dușurilor de contrast:

  • Pentru starea pielii. Nu există dovezi ale efectului său asupra producției de colagen – principala proteină din pielea umană, care îi asigură elasticitatea și densitatea. Procedurile cosmetice concepute pentru a crește producția acestei proteine includ încălzirea profundă sau înghețarea, cum ar fi cu laser sau unde radio. 30-90 de secunde de clătire cu apă este puțin probabil să aibă vreun efect asupra acestui lucru.
  • Slăbire. Când o persoană îngheață sub jeturile de apă rece, corpul cheltuiește calorii suplimentare pentru încălzire. În același timp, aceste costuri sunt reduse, mai ales având în vedere durata scurtă a procedurii. Mersul regulat va necesita mult mai multă energie, ca să nu mai vorbim de antrenament.
  • Îmbunătățirea circulației sângelui. Tratamentele cu apa contrastante imbunatatesc cu adevarat circulatia sangelui. Cu toate acestea, efectul se extinde numai la vasele superficiale. După cum a menționat dr. Zach Carter, o plimbare de 10 minute va fi mult mai benefică pentru circulație decât să stai sub apă rece și fierbinte.

Cine nu ar trebui să facă un duș de contrast

încercați să nu vă sfătuiește cu probleme ale sistemului cardiovascular. Stresul provocat de apa rece poate pune o presiune inutilă asupra inimii, poate declanșa aritmii – bătăi neregulate ale inimii – și poate exacerba problemele existente.

CITESTE
Modalități ușoare de a menține sănătatea inimii sub control pentru femei

De asemenea, nu experimentați proceduri cu apă pentru hipertensiune arterială, răni deschise pe piele și infecții ale tractului respirator.

Cum să faci un duș de contrast

Dacă decideți să încercați această procedură, decideți mai întâi asupra regimului de temperatură. În majoritatea lucrărilor științifice, clătirea la rece utilizează apă la aproximativ 10-12 ° C și fierbinte – la 38-40 ° C.

Când vine vorba de spațiere, aveți mai multe opțiuni:

  1. Turnați apă caldă și rece în același timp, de exemplu 30 sau 60 de secunde, și repetați această serie de 2 până la 3 ori.
  2. Fă un duș fierbinte timp de 3 minute, apoi suportă apă rece timp de un minut. Această opțiune pare să fie mai acceptabilă pentru începători. Ca și în modul anterior, această serie poate fi repetată.
  3. Spălați cât doriți și la orice temperatură, dar asigurați-vă că terminați cu 30-90 de secunde sub spray-uri reci. Pentru a începe, încercați să stați o jumătate de minut, apoi puteți crește timpul la 1-1,5 minute.

Deoarece nu există dovezi științifice de înaltă calitate că această procedură vă ajută, lăsați-vă sentimentele și dorința de a face acest lucru să vă ghideze. Daca un dus de contrast iti aduce veselie si buna dispozitie, mergi pe el. Și dacă te doare – nu te tortura, nu este justificat.

Citește și 🚿💊💦

10 lucruri amuzante despre căscat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acces la conținut Premium 100% Gratuit

OBȚINEȚI ACCES COMPLET ȘI EXCLUSIV LA CONȚINUTUL PREMIUM

SUSȚINEȚI JURNALISMUL NONPROFIT

ANALIZA DE SPECIALITATE ȘI TENDINȚELE EMERGENTE ÎN DOMENII DE INTERES

WEBINARE VIDEO DE ACTUALITATE

Obțineți acces nelimitat la conținutul nostru EXCLUSIV și la arhiva noastră de povești ale abonaților.

- Advertisement -

Conținut exclusiv

- Advertisement -

Ultimele articole

- Advertisement -

Mai multe articole