SănătateNutriție si AlimenteȚelina: Beneficii pentru sănătate, nutriție, dietă și riscuri

Țelina: Beneficii pentru sănătate, nutriție, dietă și riscuri

Țelina este o legumă săracă în calorii. Este formată în cea mai mare parte din apă, dar oferă și antioxidanți și fibre. Țelina și extractele sale pot oferi o serie de beneficii pentru sănătate. Aflați mai multe.

Țelină este o legumă cu o aromă delicată care merită să fie mai cunoscută. Crudă sau gătită, este deosebit de apreciată iarna, ca toate rădăcinoasele. Conține mai multe vitamine și minerale, în special vitamina K.

Caracteristicile țelinei

  • Sursă excelentă de fibre alimentare;
  • Promovează sănătatea oaselor;
  • Putere anti oxidanta;
  • Bogata in vitamine;

Valorile nutriționale și calorice ale țelinei

Pentru 100 g de țelină crudă:

NutriențiConținut mediu
Calorii29,3
Proteine1,38 g
Lipide< 0,5 g
Carbohidrați3,98 g
Fibre dietetice4,5 g

Concentrați-vă pe microcurenții conținuti de țelină

Dintre nutrienții prezenți în țelină și reprezentanți ai acestuia, putem aminti următoarele:

  • Vitamina K: telina crudă este o sursă excelentă de vitamina K;
  • Vitamina B5 (acid pantotenic): țelina crudă este o sursă de vitamina B5;
  • Vitamina B6: telina (cruda si fiarta) este o sursa de vitamina B6;
  • Vitamina C: țelina crudă este o sursă de vitamina C;
  • Cupru: țelina crudă este o sursă de cupru;
  • Mangan: țelina crudă este o sursă de mangan;
  • Fosfor: țelina (crudă sau fiartă) este o sursă de fosfor.

Beneficiile țelinei

Mai multe studii epidemiologice au arătat că un consum mare de legume și fructe reduce riscul de boli cardiovasculare, anumite tipuri de cancer și alte boli cronice. Numeroasele substanțe fitochimice conținute de legume ar putea explica, în parte, această asociere.

CITESTE
Rețetă de cotlete de linte simple

Cancer

Cercetătorii au arătat că extractele de țelină conțin poliacetilene, compuși care distrug anumite celule canceroase in vitro. Aceste rezultate sunt preliminare și vor trebui efectuate alte studii pentru a afla mai multe despre relația care poate exista între consumul de țelină și cancer. Totuși, pot apărea variații considerabile în cantitățile de poliacetilene conținute în aceste legume, în funcție de metodele lor de cultivare și depozitare.

Sănătatea oaselor

La adulți, masa osoasă scade odată cu vârsta, ceea ce duce la un risc mai mare de fracturi. Un studiu a demonstrat că adăugarea de țelină uscată, pudră, la dieta rozătoarelor a inhibat pierderea de masă osoasă (resorbția).

Fără a cunoaște natura exactă a compușilor prezenți în legumele uscate, autorii subliniază că o varietate de substanțe bioactive ar putea acționa sinergic, făcând astfel posibilă reducerea pierderii osoase. Până în prezent, nu au fost efectuate studii în acest sens la oameni.

Fibre dietetice

Țelină este o sursă excelentă de fibre alimentare. În organism, fibrele favorizează tranzitul și bunăstarea digestivă. De asemenea, au efectul de a crește senzația de sațietate și de a o face mai durabilă.

Consumul suficient de fibre ajută, de asemenea, la reglarea nivelului de colesterol și glucoză din sânge. Din păcate, avem tendința să nu consumăm suficient zilnic. Având în vedere acest lucru, țelina poate fi un adevărat aliat al sănătății.

Cuvântul nutriționistului

Pentru a profita din plin de beneficiile pentru sanatate ale telina-nac recomand alternarea consumului de telina cruda si cea fiarta. Într-adevăr, gătitul ridicat și lung poate avea un impact negativ asupra conținutului anumitor substanțe antioxidante sensibile la căldură.

Țelina este o legumă aparținând familiei Apiaceae, la fel ca țelina cu tulpină cu care își împărtășește gustul pronunțat. Originar din bazinul mediteranean, este consumat pe scară largă în Europa și este parte integrantă a gastronomiei noastre. Pe tarabe, telina este prezenta intre lunile octombrie si martie.

CITESTE
Biscuiți cu pasta de migdale

Carte de identitate de rădăcină de țelină

  • Familia: Apiaceae;
  • Origine: bazin mediteranean;
  • Sezon: octombrie până în martie;
  • Culoare alba ;
  • Aromă: pronunțată.

Alegerea potrivită de țelină

Când vine vorba de țelină, nu trebuie să te bazezi pe mărime. Într-adevăr, este mai bine să favorizezi alegerea unei țeline de dimensiuni mici spre mijlocii, densă și grea. Dacă este necesar, bateți ușor pe exteriorul legumei pentru a verifica dacă nu sună gol.

Exemplarele mai mari și mai ușoare sunt adesea mai stringente și au un gust ușor amar. Pielea țelinei trebuie să fie de o culoare palidă, uniformă, fără pete sau vânătăi prezente.

Păstrarea țelinei

Țelina integrală, fără coajă, se păstrează destul de bine. Pentru o conservare optimă, vă recomandăm să îl puneți în sertarul pentru legume al frigiderului și să o consumați în decurs de 5 până la 10 zile. Odată tăiată, totuși, țelina se oxidează rapid. Prin urmare, este imperativ să o consumați rapid. Pentru a prelungi conservarea, țelina poate fi albită apoi pusă la congelator timp de câteva luni.

Pentru iubitorii de țelină, acesta oferă multe posibilități în bucătărie. Fie ca il preferi crud sau gatit, este un ingredient ideal pentru a crea retete originale si a alcatui farfurii pline de vitamine si minerale.

Preparare de țelină

Dacă este necesar, tăiați tulpinile și rădăcinile superficiale. Curățați țelina și îndepărtați ochii cu vârful unui cuțit. Tăiați în sferturi și puneți în apă cu lămâie sau frecați cu o jumătate de lămâie pentru a nu se înnegri pulpa. Dacă aveți probleme la a digerara țelină crudă, dați-o pe răzătoare foarte fin sau gătiți-o.

Bine de știut: frunzele uscate pot fi folosite ca ierburi, precum pătrunjelul.

Savurați țelina crudă

  • Dip. Tăiați rădăcina în bețișoare și fierbeți câteva minute la abur. Reîmprospătați sub apă rece și serviți cu alte legume și cu sosul la alegere;
  • Telina cu sos remoulade. Un clasic. Răziți țelina și, dacă doriți, fierbeți-o la abur câteva minute. Pregătiți o maioneză foarte „muștaroasă” și amestecați bine cu țelina. Adăugați capere și murăturile tăiate felii. Dacă preferați o variantă mai puțin bogată, înlocuiți maioneza cu iaurt. Se serveste cu mere sau morcovi rasi si o vinegreta de lamaie;
  • Salată proaspătă. Răzuiți-o și fierbețitimp de zece minute. Reîmprospătați sub apă rece și scurgeți. Se serveste cu un sos din iaurt, mustar, sare si piper. Se orneaza cumfrunze de marar;
CITESTE
Aceste 5 fructe de vară vă pot ajuta să vă păstrați părul sănătos
Țelina: Beneficii pentru sănătate, nutriție, dietă și riscuri

O multitudine de posibilitati de gătit

  • În supă taran cu napi, praz si cartofi. Tăiați cubulețe toate legumele, rumeniți-le în ulei și fierbeți la foc mic până se înmoaie. Adăugați lapte sau iaurt și serviți garnisit cu felii subțiri de brânză Gruyère;
  • În cușcuș cu alte rădăcinoase;
  • Salata calda. Tăiați rădăcina în bete și prăjiți în unt sau ulei. Se serveste cu nuci prajite uscate, ceapa tocata si vinegreta;
  • Piure. Gătiți țelina până se înmoaie în apă clocotită cu sare, cu suc de lămâie adăugat. Între timp, gătiți cartofii cu coaja în apă clocotită cu sare. Curata cartofii si paseaza sau macina separat fiecare dintre cele doua legume cat sunt inca fierbinti. Adăugați untul și laptele clocotit la cartofi și bateți piureul. Apoi adăugați țelina. Se sare, se piperează și se adaugă, dacă este necesar, puțin lapte clocotit. Dacă se dorește, se ornează piureul cu măsline tocate mărunt și brânză Gruyère rasă și se gratinează timp de 15 minute la cuptor;
  • In cuptor. Tăiați în sferturi țelină și alte legume rădăcinoase. Ungeți feliile cu ulei de măsline. Adăugați câteva crenguțe de cimbru, rozmarin și usturoi în cămașă și prăjiți la cuptor. Adăugați sare și piper;
  • Ca acompaniament. Tăiați țelina cubulețe mici pe care le veți sote în ulei sau unt cu miere, oțet și puțină apă în care s-a înmuiat șofranul. Gătiți până când țelina este fragedă și frumos colorată în galben (10 până la 15 minute). Se sareaza, se pipereaza si se serveste cu carne, peste sau fructe de mare;
  • Cartofi gratinati. Tăiați cartofii și țelina în felii, puneți-le într-un vas gratinat, alternându-le. Se adauga laptele si smantana, se condimenteaza cu nucsoara, sare si piper si se da la cuptor pentru o ora.
CITESTE
Dieta pentru osteoporoză: beneficii, metode

Pentru a pune țelină în meniu, iată câteva sugestii de rețete:

  • Velouté de țelină
  • Piure de țelină
  • Salată de țelină
  • Rețetă cu țelină

Contraindicații și alergii la rădăcina de țelină

Țelina este recunoscută ca un alergen comun. În afară de acest dezavantaj major, nu există contraindicații speciale pentru consumul acestuia. În caz de îndoială sau reacție alergică, este imperativ să consultați cât mai curând un profesionist din domeniul sănătății.

Risc de alergie

Consumul de țelină poate induce simptome de alergie la persoanele deja alergice la polen, inclusiv la cele de mesteacăn și mugwor. Alergenul major de polen de mesteacăn ar iniția sensibilizarea alergenului major de țelină, de unde posibila reacție încrucișată.

Acest fenomen a fost observat în special în Europa și pot apărea sau nu reacții încrucișate cu alte surse alergene, în funcție de individ.

În plus, unii alergeni de țelină sunt rezistenți la căldură. Prin urmare, trebuie amintit că gătitul țelină nu îndepărtează complet proprietățile alergene. In Marea Britanie, telina rasa este incadrata in grupa alergenilor si trebuie declarata pe etichetele produselor procesate, alaturi de nuci, soia etc

CITESTE
Stresul cronic: Simptome, cauze, tratament

Ecologie și mediu

În unele cercuri de grădinari, s-a crezut de mult timp că combinația dintre praz și țelină sau praz este benefică pentru ambele plante. Această credință a fost confirmată de cercetători.

Studiul lor arată că creșterea împreună cu țelina și prazul are ca efect reducerea populațiilor de insecte care atacă fiecare dintre plante și reducerea ușor buruienilor. In plus, a facut posibila obtinerea unor randamente ceva mai mari pentru cele 2 plante.

Afrodisiac, țelină?

Așa afirmă acest proverb din sudul Franței: „Dacă femeia ar cunoaște virtutea țelinei asupra unui bărbat, ar planta-o de la Paris la Roma”. Asta este valabil pentru telina cruda!

Surse:

Urmărește-ne și pe:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acces la conținut Premium 100% Gratuit

OBȚINEȚI ACCES COMPLET ȘI EXCLUSIV LA CONȚINUTUL PREMIUM

SUSȚINEȚI JURNALISMUL NONPROFIT

ANALIZA DE SPECIALITATE ȘI TENDINȚELE EMERGENTE ÎN DOMENII DE INTERES

WEBINARE VIDEO DE ACTUALITATE

Obțineți acces nelimitat la conținutul nostru EXCLUSIV și la arhiva noastră de povești ale abonaților.

- Advertisement -

Conținut exclusiv

- Advertisement -

Ultimele articole

- Advertisement -

Mai multe articole