SănătateBoli si afecțiuniTehnica de respirație Buteyko pentru astm

Tehnica de respirație Buteyko pentru astm

Tehnica de respirație Buteyko a fost dezvoltată de Konstantin Pavlovici Buteyko în anii 1950 și a fost cercetată în întreaga lume. Este o metodă simplă, ușor de învățat, care poate ajuta la îmbunătățirea simptomelor astmului și a calității vieții. Aflați cum să utilizați acest tratament natural, fără medicamente, pentru astm și alte probleme respiratorii.

Metoda Buteyko este o tehnică de respiratiedezvoltată pentru a controla astmul și alte afecțiuni respiratorii. Tehnica constă, în esență, în a respira mai puțin. Oricât de surprinzător ar părea, “a respira prea mult” poate cauza probleme de sănătate.

Ce este tehnica de respiratie Buteyko?

Metoda Buteyko este o tehnică de respirație utilizată pentru a reduce simptomele astmului. În această fișă, veți descoperi mai multe despre această tehnică, principiile sale, un exercițiu tipic, istoria sa, beneficiile sale, cum se antrenează, câteva exerciții și, în final, contraindicațiile.

Potrivit doctorului Buteyko, crizele de astm sunt un mecanism de apărare pentru a contracara lipsa de CO2 din organism. Se știe că o astfel de lipsă provoacă spasme la nivelul mușchi netezi a bronhiilor, a intestinelor și a sistemului circulator. În plus, este nevoie de o cantitate minimă de CO2 pentru ca hemoglobina – care transportă oxigenul în sânge și îl transferă la celule – să își facă treaba în mod corespunzător.

Astfel, dacă există o lipsă de CO2, celulele rămân rapid fără oxigen. Prin urmare, acestea trimit un semnal către centrul respirator al creierului, care dă imediat comanda de a respira mai mult.

Se instalează astfel un cerc vicios: persoana care suferă de astm respiră din ce în ce mai adânc și mai rapid pentru a obține mai mult oxigen, dar pierde din ce în ce mai mult dioxid de carbon, ceea ce inhibă asimilarea oxigenului, ceea ce o determină să respire din ce în ce mai adânc… De aici concluzia doctorului Buteyko că astmul este consecința unui deficit de CO2 cauzat de hiperventilația cronică.

CITESTE
Este Litchi sănătos pentru persoanele cu diabet?

Principalele principii

Astmul este de obicei considerat a fi o inflamație a plămânilor cu o cauză necunoscută. Potrivit doctorului Buteyko, este mai degrabă o tulburare de respirație ale cărei simptome pot fi reduse prin corectarea modelului de respirație.

Conform teoriei sale, hiperventilația cronică este cauza astmului și a diferitelor alte boli, nu numai a celor respiratorii4. Buteyko nu se referă la hiperventilația severă, ci mai degrabă la hiperventilația insidioasă și inconștientă, sau suprarespirație.

O persoană sănătoasă respiră între 3 și 5 litri de aer pe minut. Rata de respirație a unui astmatic este de ordinul a 5 până la 10 litri pe minut. Această hiperventilație nu ar fi suficient de severă pentru a provoca amețeli sau pierderea cunoștinței, dar ar duce la o expulzare exagerată a dioxidului de carbon (CO2) și, în consecință, la un deficit de CO2 în plămâni, sânge și organe.

Metoda Buteyko

Exercițiu tipic al metodei de respiratie Buteyko

Un exercițiu tipic al metodei Buteyko

1. Luați pulsul inițial.

Stați confortabil, cu spatele drept, într-un loc liniștit. Luați-vă pulsul timp de 15 secunde, înmulțiți rezultatul cu 4 și înregistrați-l. Acest lucru este pur și simplu pentru a “monitoriza” efectele exercițiilor de respirație.

2. Pauză de control.

Inspiră liniștit (pe nas, nu pe gură) timp de 2 secunde, apoi expiră timp de 3 secunde. Apoi țineți-vă respirația, ciupindu-vă nasul și numărați secundele. Când simțiți că nu mai aveți aer (nu așteptați până când vă sufocați!), înregistrați durata pauzei de control.

CITESTE
Ulei esențial de clementină: beneficii sanatate, proprietati, riscuri

Acest exercițiu oferă o evaluare a stării de hiperventilație. Potrivit doctorului Buteyko, o persoană cu o respirație normală ar trebui să fie capabilă să țină o astfel de pauză mai mult de 40 de secunde.

3. Respirație foarte superficială.

Țineți spatele drept, încetiniți respirația relaxând mușchii toracelui și controlând respirația prin abdomen. Respirați în acest fel timp de 5 minute, acordând atenție la menținerea unei respirații foarte fluide. După câteva ședințe, acest mod de respirație poate fi integrat în viața de zi cu zi: la serviciu, în timp ce conduceți mașina, în timp ce citiți, etc.

4. Pauză de control.

Repetați o pauză de control și notați durata acesteia. Aceasta trebuie să fie mai lungă decât cea observată în etapa 2. După câteva ședințe, ar trebui să se lungească.

5. Luând pulsul final.

Luați-vă pulsul și înregistrați-l. Acesta ar trebui să fie mai mic decât cel observat în etapa 1. După câteva sesiuni, ar trebui să fie mai lent decât în etapa inițială.

6. Observarea stării fizice.

Observați-vă starea fizică, întrebându-vă dacă simțiți căldură în corp, dacă vă simțiți mai calm etc. Efectul respirației superficiale ar trebui să fie calmant. Dacă nu este așa, probabil că exercițiul este făcut prea tare.

Beneficiile metodei Buteyko

Conform rezultatelor unor studii științifice, această metodă ar :

Contribuie la tratamentul astmului

Rezultatele unor studii clinice au arătat că metoda Buteyko a redus simptomele astmului și volumul de aer pe minut, a îmbunătățit calitatea vieții și a redus semnificativ consumul de medicamente.

Cu toate acestea, în comparație cu grupurile de control, nu au fost observate efecte semnificative în ceea ce privește hiperreactivitatea bronșică și funcția pulmonară (volumul expirator forțat în 1 secundă și debitul expirator maxim). Autorii au concluzionat că eficacitatea metodei Buteyko nu poate fi afirmată cu certitudine.

CITESTE
Ce sunt polifenolii: beneficii sănătate, riscuri

De la această trecere în revistă a literaturii științifice, alte studii au demonstrat eficacitatea acestei tehnici în tratamentul astmului. De exemplu, în 2008, o echipă de cercetători canadieni a comparat eficiența metodei Buteyko cu un program de fizioterapie la 119 adulți.

Participanții, împărțiți aleatoriu în 2 grupuri, au fost învățați fie tehnica Buteyko, fie exerciții de fizioterapie. Apoi li s-a cerut să practice exercițiile zilnic. După 6 luni, participanții din ambele grupuri au prezentat o îmbunătățire similară a controlului astmului (de la 40% inițial la 79% pentru grupul Buteyko și de la 44% la 72% pentru grupul de fizioterapie). În plus, participanții din grupul Buteyko și-au redus semnificativ consumul de medicamente (corticosteroizi).

Îmbunătățirea respirației indivizilor pentru a-i pregăti pentru un efort

Dr. Buteyko susținea, de asemenea, că metoda sa ar putea fi utilă oricui își folosește intens respirația, fie că este vorba de cântăreți, sportivi sau femei în travaliu. Cu toate acestea, niciuna dintre aceste afirmații nu a făcut obiectul unor studii științifice publicate până în prezent.

Potrivit specialiștilor metodei Buteyko, diverse probleme de sănătate ar putea fi cauzate de hiperventilația cronică și ar putea fi ameliorate prin această metodă, inclusiv atacuri de panică, sforăit, rinită, sinuzită cronică…

Metoda Buteyko în practică

Formare în metoda Buteyko

Există foarte puțini profesori în țările francofone. Pentru cei care doresc să învețe tehnica fără a participa la un curs sau care locuiesc într-o regiune în care nu există un terapeut, este posibil să comande o casetă audio sau video care explică metoda. Metoda este predată în 5 ședințe zilnice succesive de 1,5 până la 2 ore.

CITESTE
Tehnica Nadeau: ce este si unde este aplicată

Pe lângă informațiile teoretice, învață cum să vă controlați respirația în toate circumstanțele: în timp ce vorbiți, mergeți, mâncați, faceți exerciții fizice și chiar și în timpul somnului (cu o bandă microporoasă pe gură pentru a respira pe nas în timpul nopții).

Terapeuții recomandă efectuarea exercițiilor de 3 ori pe zi, timp de o lună după curs: 40 de minute de fiecare dată pentru adulți, 15 minute pentru copii. Ulterior, frecvența exercițiilor scade treptat. În general, după 3 luni, adulții fac exercițiile o dată pe zi timp de 15 minute, iar copiii timp de 5 minute. Exercițiile pot fi integrate în rutina zilnică în timp ce vă uitați la televizor, în mașină sau în timp ce citiți.

Diferitele exerciții ale metodei Buteyko

Există câteva exerciții simple de efectuat, care pot fi făcute în serie. Așa cum am descris mai sus, există pauza de control, respirația foarte superficială, dar și pauza maximă și pauza prelungită.

Pauza maximă: acest exercițiu constă în a ține respirația cât mai mult timp posibil, fără a exagera prea mult. Apoi, ar trebui să respirați treptat.

Pauza prelungită: aici se face o pauză de control și apoi se ține respirația în funcție de valoarea pauzei de control. Dacă pauza de control este sub 20, adăugați 5, dacă este între 20 și 30, adăugați 8, dacă este între 30 și 45, adăugați 12. În cazul în care pauza de control este peste 45, adăugați 20.

Cum devii un specialist

Buteyko Institute of Breathing and Health Inc. (BIBH), Australia, reprezintă terapeuții care predau metoda Buteyko în întreaga lume. Această asociație non-profit a elaborat criterii pentru predarea metodei, precum și un cod de etică.

CITESTE
Terapia Trager: ce este si pentru ce afecțiuni este aplicată

În general, formarea durează 9 luni, dintre care 8 luni de cursuri prin corespondență și 1 lună de formare intensivă cu un supervizor acreditat. Terapeuții învață cum să ajute participanții în timpul exercițiilor. De asemenea, aceștia studiază fiziologia sistemului respirator, rolul medicamentelor și efectul posturii asupra respirației.

Contraindicații ale metodei Buteyko

Unele exerciții nu sunt indicate pentru persoanele cu tensiune arterială ridicată, epilepsie sau boli de inimă.

Istoria metodei Buteyko

Tehnica a fost dezvoltată în Rusia în anii 1950 de către Dr. Konstantin Pavlovici Buteyko (1923-2003). În cursul practicii sale, acest medic a observat că mulți astmatici aveau un model de respirație disfuncțional.

În repaus, respirau mai repede și mai adânc decât o persoană obișnuită și, în timpul unui atac, căutau să inspire și mai mult, ceea ce părea să le înrăutățească starea în loc să o îmbunătățească.

Dr. Buteyko a sugerat ca unii dintre pacienții săi să reducă frecvența și volumul respirației. Simptomele de astm și de hiperventilație au scăzut considerabil, la fel ca și consumul de medicamente. Medicul rus a creat apoi o metodă pentru a-i învăța pe astmatici să respire mai bine și mai puțin.

Surse:

Urmărește-ne și pe:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acces la conținut Premium 100% Gratuit

OBȚINEȚI ACCES COMPLET ȘI EXCLUSIV LA CONȚINUTUL PREMIUM

SUSȚINEȚI JURNALISMUL NONPROFIT

ANALIZA DE SPECIALITATE ȘI TENDINȚELE EMERGENTE ÎN DOMENII DE INTERES

WEBINARE VIDEO DE ACTUALITATE

Obțineți acces nelimitat la conținutul nostru EXCLUSIV și la arhiva noastră de povești ale abonaților.

- Advertisement -

Conținut exclusiv

- Advertisement -

Ultimele articole

- Advertisement -

Mai multe articole