LifeFilme si SerialeRecenzia filmului Good Madam - un film de groază post-apartheid sinistru

Recenzia filmului Good Madam – un film de groază post-apartheid sinistru

Scriitoarea și regizoarea sud-africană Jenna Cato Bass a creat un film straniu și tulburător, cu ceva din Get Out al lui Jordan Peele: șoaptele și suspinele sale sunt efectele sonore ale unui vis urât și se află la granița dintre genurile de thriller supranatural, satiră și parabolă politică.

Este bine de știut că doamna neagră care cântă “hmmmmmm-HMMMMMMMM” pe coloana sonoră pentru a simboliza trauma neagră în filmele americane are echivalente internaționale.

În filmul de groază sud-african hidos de ofensiv “Good Madam”, ea este înlocuită de o cacofonie de cântece și tobe africane în timp ce tot felul de lucruri teribile se întâmplă pe ecran. Un personaj este aproape ucis de periuța ei de dinți. Un alt personaj, o menajeră, este văzută în mâini și genunchi frecând o podea atât de violent încât mâinile îi sunt făcute bucăți.

Amestecul de sunet redă în mod repetat zgârieturile a numeroase tipuri de perii de curățare atât de tare încât sună ca un pterodactil care se zgârie singur. Fără greș, de fiecare dată când ceva rău este pe cale să i se întâmple mamei stresate Tsidi (Chumisa Cosa), cântecele invadează coloana sonoră. În subtitrare ar trebui să scrie “fredonează cu jale” ori de câte ori se întâmplă asta.

CITESTE
Dior cere despagubiri, susține că show-ul couture al lui Valentino i-a afectat vânzările

Zgomotele de perie sunt “simbolice” deoarece unul dintre protagoniștii care sunt torturați este Mavis (Nosipho Mtebe), care timp de decenii a avut grijă de casa unei femei albe pe nume Diane. Mavis a crescut chiar și copiii lui Diane în detrimentul propriei fiice, Tsidi. Tsidi a fost crescută de bunica ei care, la începutul filmului “Good Madam”, a murit și și-a lăsat nepoata într-o situație de viață nesustenabilă.

Acest lucru o obligă să se refugieze în casa Dianei, împreună cu mama și fiica ei, Winnie (Kamvalethu Jonas Raziya). Mavis stabilește de timpuriu regulile de bază, inclusiv să nu alerge, să nu facă zgomot și să nu atingă frigiderul. Regula numărul unu pe această listă este să nu intre niciodată în camera Dianei. “Deci, ne prefacem că nu suntem aici, deși suntem”, spune foarte isteața Winnie.

Nu, Diane nu e moartă. Ea este foarte vie, după cum o demonstrează clopoțelul pe care îl tot sună de fiecare dată când are nevoie de ceva de la Mavis. Cu toate acestea, este bătrână și bolnavă. Devotamentul lui Mavis față de ea se apropie de obsesie, ceea ce o înfurie atât de mult pe fiica ei încât aceasta se referă la relația lor ca la o formă de apartheid.

CITESTE
10 filme meditative care vor liniști pe oricine

Între timp, Tsidi începe să aibă viziuni care o tulbură, dintre care câteva îl includ pe câinele decedat al Dianei. “Această casă nu mă place”, îi spune fiicei sale, făcând aluzie la o istorie de elemente supranaturale care i s-au întâmplat atunci când obișnuia să-și viziteze mama în copilărie. Ar putea fi mama ei sub un fel de blestem bazat pe servitute, invocat de Diane, și oare acest blestem are acum nevoie de mâini mai tinere care să moștenească gătitul și curățenia?

Scenariul filmului “Good Madam” este creditat la 12 persoane, ceea ce poate explica incapacitatea sa de a menține tonul și coerența. Cu toate acestea, adevărata problemă aici se află în privirea regizoarei albe a filmului, Jenna Cato Bass.

Camera ei se concentrează pe prim-planuri enorme ale apei de spălat vase și ale bureților cu săpun care șterg suprafețele, ca să nu mai vorbim de perii de frecat. Vasele de lux ale Dianei sunt evidențiate în numeroase planuri panoramice pline de dragoste. Între timp, personajele de culoare sunt adesea reduse la părți izolate ale corpului, cum ar fi buzele, mâinile, dinții, o ureche și vârful capului.

CITESTE
25 de seriale horror care te vor face să te sperii cu adevărat

Atunci când există o imagine completă a unei fețe, aceasta este adesea luminată atât de slab încât evocă pe Al Jolson sau un jocheu pe iarbă. O imagine deosebit de gravă îl arată pe Tsidi (sau este Mavis) curățând furibund podeaua în patru labe. Tot ce se vede sunt ochii ieșiți din orbite și un zâmbet enorm care zboară spre cameră în mod repetat.

“Nici un cineast negru care se respectă nu ar permite ca oamenii lor să fie filmați așa!” Am scris în carnețelul meu cu mult înainte ca genericul de final să dezvăluie că Bass și-a făcut propria cinematografie. În mod ciudat, fiecare cadru cu Diane este la fel de luminos ca Soarele, ceea ce face ca iluminarea să fie o alegere intenționată pe tot parcursul.

Aceasta îi transformă pe Tsidi și Mavis în niște alte persoane exotice, mai degrabă decât în personaje tridimensionale. Chiar dacă apare de cele mai multe ori într-o fotografie cu aspect binevoitor, Diane amenință în mod constant să preia controlul asupra unei povești care ar trebui să se concentreze în jurul personajelor sale de culoare.

CITESTE
Stilul lui Kate Moss este casual, street style și nu numai!

Dacă “Good Madam” este un fel de parabolă despre efectele de durată ale sclaviei și colonialismului, de ce nu pot fi elementele supranaturale simboluri simple despre aceste elemente?

În schimb, suntem supuși la încercări de mutilare, săpături în morminte, posibile vrăji de vrăjitoare și un personaj negru a cărui ticăloșie este atât de prost explicată încât încă nu sunt sigur cine este sau care sunt motivele sale.

Dacă acest lucru ar fi fost de departe terifiant, aș putea fi capabil să ignor unele dintre lucrurile care m-au înfuriat. “Good Madam” este lipsită de frică, dar incredibil de cringeworthy.

A primit câteva remarci entuziaste atunci când a jucat la Festivalul Internațional de Film de la Toronto, confundându-mă la nesfârșit. Poate că era un film diferit atunci, sau poate că trebuia să fii acolo. Ceea ce am văzut a fost un dezastru suspect din punct de vedere rasial și o altă exploatare a durerii negrilor pentru senzații tari și leneșe. “Good Madam” este un film prost.

*Toate produsele recomandate de Aflaraspunsul.ro sunt selectate de către echipa noastră editorială. Unele dintre articolele noastre includ link-uri afiliate. Dacă cumpărați ceva prin intermediul unuia dintre aceste link-uri, ne ajutați să câștigăm un mic comision din partea vânzătorului și astfel sa susținem scrierea de articole utile și de calitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.