Legislaţie Politic SocialȘtiri internaționaleO serie de catastrofe șocante demonstrează că porturile sunt cele mai periculoase...

O serie de catastrofe șocante demonstrează că porturile sunt cele mai periculoase din lume

Luni a avut loc un accident teribil în portul Aqaba din Iordania, unde un rezervor plin cu clor a explodat. Portul iordanian de la Marea Roșie abia a fost construit în 2022, Forest 6 încărca pe o navă container destinata exportului, 25-30 de tone de containere cu clor lichid în momentul accidentului.

Acestea au fost ridicate unul după altul de macaraua portuară care efectua încărcarea cargoului din Hong Kong, dar operațiunea a fost neașteptat de catastrofală: s-a presupus că una dintre liniile principale ale macaralei s-ar fi putut rupe, iar unul dintre rezervoare s-ar fi prăbușit.

Rezervorul, care conținea clor lichid depozitat sub înaltă presiune și refrigerat, s-a perforat în două locuri.

Accidentul șocant a fost înregistrat de una dintre camerele de supraveghere. Imaginea arată clar cum clorul scapă din rezervor ca urmare a echilibrării bruște a temperaturii și presiunii, iar un nor viu colorat de gaz galben-verzui erupe acoperind tot ce se afla în apropierea navei.

Lucrătorii portuari au încercat imediat să scape de substanța chimică periculoasă care se îndrepta spre ei, iar șoferul camionului care împinsese anterior înapoi spre navă a inhalat și el gaz. Gazul toxic de clor, mai greu decât aerul, a ucis 13 persoane, iar peste 250 au suferit diferite grade de otrăvire.

Accidentul industrial din Aqaba este fără precedent în felul său, cel puțin în sensul că până acum, în istoria producției și transportului de clor, precum și în istoria încărcării în porturi, atât de multe incidente cu clor gazos care au pus în pericol viața. (Cel mai grav accident de clor gazos de până acum a avut loc în Carolina de Sud în 2005, unde, în apropiere de Graniteville, un tren de marfă a deraiat și 54 de tone de clor au fost eliberate în mediul înconjurător din rezervoarele avariate.

CITESTE
Marea Britanie: Explozie într-o casă din Birmingham - Bilanțul victimelor

Nouă persoane au murit în accident, 1.400 de persoane au suferit intoxicații cu clor, dintre care 550 au trebuit să fie tratate în spital, un număr bun de persoane având leziuni pulmonare grave)

După cum arată exemplul Akaba, activitatea portuară poate fi destul de riscantă. Meseriile din domeniul transporturilor și al depozitării se numără printre cele mai periculoase trei ocupații din lume (alături de minerit și construcții), așa că nu este exagerat să spunem că porturile lumii nu sunt doar cele mai importante centre ale comerțului și comerțului global, ci și cele mai periculoase locuri din lume.

În cele ce urmează, am încercat să adunăm cele mai grave dezastre și accidente portuare din istoria timpurilor moderne, care dovedesc acest lucru.

Soarta vasului cu aburi Cabo Machichaco

În după-amiaza zilei de vineri, 3 noiembrie 1893, la ora două, un incendiu a izbucnit la ancoră în Santander, Spania. Capul Machichaco la bordul unui vapor. Nava transporta acid sulfuric, dar avea în cală și 51 de tone de dinamită, a cărei existență era necunoscută autorităților portuare.

Pompierii și marinarii de pe navele ancorate în apropiere au încercat să il stăpânească, în timp ce o mare mulțime s-a adunat pe chei. Explozia încărcăturii a provocat moartea a 590 de persoane.

A series of shocking disasters prove that ports are the most dangerous in the world
Foto: A.J: Wikimedia Commons

În urma exploziei, apa golfului a măturat țărmul ca un tsunami, clădirile din port s-au prăbușit, iar o undă de șoc a spart ferestrele caselor mai îndepărtate din oraș. Forța exploziei este caracterizată de faptul că unele bucăți ale vasului cu aburi au fost găsite la 8 kilometri de chei.

CITESTE
Mexic: Biden, Trudeau și Lopez vor discuta despre acordul de liber schimb

Explozia de la Halifax

Pe 6 decembrie 1917, în Canada a avut loc una dintre cele mai grave explozii portuare din istorie. În portul Nova Scotia Halifax, două nave de marfă, nava norvegiană SS Imo și nava franceză SS Mont-Blanc, s-au ciocnit în port. Aceasta din urmă a livrat 2653 de tone de explozibili, în principal trinitrotoluen (adică TNT) și extracitol (acid picric).

Mont-Blanc a luat foc în urma coliziunii și apoi a plutit în derivă necontrolată spre țărm. Explozia care a urmat a nivelat o mare parte din Halifax, orașul vecin Richmond și restul orașului Dartmouth și a ucis 1.950 de persoane.

A series of shocking disasters prove that ports are the most dangerous in the world
Fotografie: Fotografie: Biblioteca și Arhivele din Canada

Explozia de la Bombay

A II. Primul Război Mondial a abundat în dezastre portuare, mare parte dintre acestea fiind rezultatul unei acțiuni militare directe sau al unui sabotaj, iar la acea vreme majoritatea munițiilor zburau în aer. Una dintre ele este cea mai notabilă la 14 aprilie 1944 În portul Bombay (actualul Mumbai) a avut loc unde un incendiu a izbucnit în cala unui cargobot britanic numit SS Fort Stikine.

Nava transporta bumbac, aur, fier, cherestea, petrol, avioane de vânătoare Spitfire și 1.400 de tone de muniție și explozibili din Anglia în India.

Echipajul, brigăzile de pompieri din port și bărcile de pompieri nu au reușit să stingă incendiul, în ciuda pompării a peste 900 de tone de apă în navă.

Din cauza fumului dens, nici măcar nu au putut găsi cuibul de foc, în timp ce căldura era atât de mare încât apa stropită pe navă a început să fiarbă.

A series of shocking disasters prove that ports are the most dangerous in the world
Fotografie: Wikimedia Commons

Prima explozie a rupt nava în două, a dărâmat clădirile din apropiere, iar apoi o a doua detonare a împrăștiat bumbac incandescent pe port, în mahalalele din zonă, provocând un incendiu odată cu el.

Dezastrul a distrus una dintre cele mai dezvoltate și mai importante părți din punct de vedere economic ale metropolei indiene. Se estimează că 800-1300 de persoane au murit, iar 80.000 de oameni au rămas fără adăpost.

CITESTE
UE: De la 30% la 45% a crescut probabilitatea unei recesiuni, potrivit unui sondaj Bloomberg

Dezastrul din portul Chicago

La 17 iulie 1944, a avut loc a II-a. Cea mai gravă explozie portuară din cel de-al Doilea Război Mondial. Cargoul SS EA Bryan ar fi transportat muniții și explozibili pe câmpul de luptă din California, în portul Chicago, din portul său.

4.200 de tone de explozibili și muniții fuseseră deja depozitate în cala de marfă a navei, în timp ce aproape patru sute de tone de echipamente periculoase așteptau pe vagoane de cale ferată pe chei.

Explozia a avut loc în timpul încărcării, potrivit anchetelor ulterioare, deoarece ofițerii au cerut un ritm nerealist de la recruții, majoritatea de culoare, care încărcau și care, în plus, nu cunoșteau regulile de siguranță pentru manipularea explozibililor.

A series of shocking disasters prove that ports are the most dangerous in the world
Foto: history.navy.mil

Detonarea a peste 1.600 de tone de TNT a ucis 320 de soldați și a rănit aproape patru sute. O minge de foc cu diametrul de aproximativ 5 kilometri a distrus nava și a făcut zona practic nelocuibilă.

Dezastru în portul Texas City

La 16 aprilie 1947, cel mai grav accident industrial din Statele Unite a avut loc în golful Galveston, Texas. La fel ca majoritatea dezastrelor similare, a început tot ca urmare a unui incendiu izbucnit pe o navă. THE În portul Texas City, flăcările au izbucnit dimineața la bordul cargoului francez ancorat SS Grandcamp.

Nava transporta 2.100 de tone de nitrat de amoniu, iar îngrășământul anorganic exploziv din cală a explodat sub influența căldurii. Incendiul s-a extins apoi la alte nave și la rezervoarele de petrol din port, provocând alte explozii în lanț.

A series of shocking disasters prove that ports are the most dangerous in the world
Fotó: Colecții speciale, University of Houston Libraries

Puterea primei explozii devastatoare este bine ilustrată de faptul că ancora de două tone a navei Grandcamp a fost găsită la 2,6 mile distanță. Dezastrul a provocat moartea a 581 de persoane și rănirea a peste 5.000, iar portul și zona înconjurătoare arătau ca și cum ar fi fost ținta unui bombardament cu covor.

CITESTE
Războiul din Ucraina: La Kiev au fost clădiri evacuate

Explozia, din portul Magadan

La 19 decembrie 1947, a avut loc unul dintre cele mai grave dezastre portuare din Uniunea Sovietică. Orientul Îndepărtat În portul Magadan erau ancorate și două nave de marfă încărcate cu mărfuri periculoase: General Vatutin și Vyborg.

Primul a furnizat 3.313 tone de amonal (un amestec de nitrat de amoniu și pulbere de aluminiu) și TNT pentru industria minieră, în timp ce Vyborg avea în cala sa 193 de tone de explozibili minieri.

A series of shocking disasters prove that ports are the most dangerous in the world
Foto: kolymastory.ru

În pregătirea descărcării, generalul Vatutin a încercat să se apropie de chei, dar în timpul manevrei a derapat prea aproape de țărm și s-a izbit de straturile groase de gheață care se înghesuiseră acolo. Partea din față a navei a fost avariată, iar în urma coliziunii a izbucnit un incendiu pe navă.

Căpitanul a încercat apoi să se întoarcă și să dirijeze nava în afara portului, dar fără succes. Dubla explozie a scufundat ambele nave, clădirile portului au fost distruse sau avariate, iar un tsunami înghețat în urma detonării a măturat țărmul. Peste 90 de persoane au murit și peste cinci sute au fost rănite în urma accidentului.

Dezastrul de la Tianjin

La 12 august 2015, o serie de explozii a ucis peste 180 de persoane în portul Tianjin din nordul Chinei. Punctul de plecare a fost un rezervor plin cu nitroceluloză uscată într-unul dintre containerele de la terminalul de containere, care, potrivit anchetei oficiale, s-a supraîncălzit și a explodat.

Cele 800 de tone de îngrășământ cu nitrat de amoniu depozitate în apropiere au explodat o jumătate de minut mai târziu, aproape ștergând portul de pe fața pământului.

Incendiile din port au făcut ravagii timp de mai multe zile, pompierii încercând fără succes să stăpânească flăcările, ceea ce a dus la alte opt explozii pe 15 august. Potrivit rapoartelor guvernului chinez, 104 pompieri au fost uciși în dezastru.

Un cataclism libanez

Cel mai grav dezastru portuar al secolului XXI S-a întâmplat în BeirutLa4 august 2020. 2750 de tone de îngrășământ cu nitrat de amoniu au explodat în portul capitalei libaneze, cu o forță distructivă echivalentă cu o explozie de 1,1 kilotone de TNT. Explozia a făcut ravagii în Beirut: 218 persoane au fost ucise și 7.000 rănite, iar pagubele materiale ale portului, ale clădirilor îndepărtate, ale spitalelor, ale instituțiilor publice și ale locuințelor au costat 15 miliarde de dolari, iar detonarea masivă a lovit 300.000 de persoane.

CITESTE
Ziua Franței: De ce sărbătoresc francezii Ziua Bastiliei pe 14 iulie?

Explozia a fost observată și în Turcia, Siria, Palestina și Israel. Instrumentele de la U.S. Geological Survey au înregistrat explozia ca fiind un eveniment seismic de 3,3, experții spun că la Beirut a fost una dintre cele mai puternice explozii artificiale, non-nucleare, dar neplanificate, din istorie.

Investigațiile ulterioare au arătat că explozia a fost cauzată în principal de o încălcare a normelor de siguranță. Cele 2.750 de tone de marfă fuseseră confiscate cu șase ani înainte de autoritățile libaneze de pe cargoul MV Rhosus și depozitate ani de zile în condiții inadecvate într-un depozit portuar.

Un incendiu ar fi izbucnit în clădire, iar acesta a fost cel care a dus la explozia unei substanțe chimice care a devenit extrem de instabilă în timpul depozitării.

Accidentele portuare în epoca camerelor de luat vederi și a telefoanelor mobile care văd totul

În fine, iată câteva incidente întâmplător mai puțin devastatoare, dar cu atât mai spectaculoase, care arată, de asemenea, că portul este un loc de muncă periculos:

În 2018, un feribot uriaș s-a izbit de un chei din portul Barcelona, răsturnând una dintre macaralele de încărcare a containerelor. Structura răsturnată a zdrobit o clădire cu o explozie minoră:

În 2019, o navă uriașă de pasageri a distrus cheiul din portul Veneția și mai multe nave mai mici au ancorat acolo:

În 2020, în portul Busan din Coreea de Sud, turnul unui cargobot de containere s-a izbit de o macara, pe care a răsturnat-o, creând un adevărat efect de domino:

În 2021, un accident spectaculos, asemănător cu cel de la Busan, a avut loc în portul Kaohsiung, Taiwan:

Imagine: o fotografie făcută cu un telefon mobil și încărcată pe Twitter a momentului exploziei din portul Beirut, la 4 august 2020. – Fotografie realizată de @ tayyaraoun1

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acces la conținut Premium 100% Gratuit

OBȚINEȚI ACCES COMPLET ȘI EXCLUSIV LA CONȚINUTUL PREMIUM

SUSȚINEȚI JURNALISMUL NONPROFIT

ANALIZA DE SPECIALITATE ȘI TENDINȚELE EMERGENTE ÎN DOMENII DE INTERES

WEBINARE VIDEO DE ACTUALITATE

Obțineți acces nelimitat la conținutul nostru EXCLUSIV și la arhiva noastră de povești ale abonaților.

- Advertisement -

Conținut exclusiv

- Advertisement -

Ultimele articole

- Advertisement -

Mai multe articole