SănătateNutriție si AlimenteCe sunt polifenolii: beneficii sănătate, riscuri

Ce sunt polifenolii: beneficii sănătate, riscuri

Polifenolii sunt compuși care se găsesc în plante, inclusiv flavonoidele și acidul fenolic, care sunt foarte benefice pentru organismul uman și ajută la combaterea bolilor. Acest articol explică beneficiile polifenolilor și ce alimente îi conțin. De asemenea, analizează posibilele riscuri și considerații privind aceste substanțe chimice.

Polifenolii sunt o familie de molecule organice care sunt foarte răspândite în lumea plantelor și în multe alimente. Aceștia sunt responsabili, printre altele, de aroma și culoarea plantelor. Printre aceștia se numără flavonoidele, care sunt responsabile de amărăciunea grapefruitului, taninurile, care sunt responsabile de astringența multor fructe, și antocianii, care sunt responsabili de culoarea fructelor roșii, de exemplu.

Rolul lor în plante este esențial, dar sunt importante și pentru oameni. Aceștia sunt cunoscuți mai ales pentru proprietățile lor antioxidante și ajută la combaterea formării radicalilor liberi, care în exces în organism pot avea consecințe grave. Radicalii liberi sunt substanțe care favorizează îmbătrânirea celulară și declanșarea timpurie a anumitor boli.

Importanța dietei în menținerea unei bune stări de sănătate este acum dovedită. Studiile arată din ce în ce mai multe informații despre legătura dintre alimentele pe care le consumăm și sănătatea noastră, precum și despre legătura acestora cu dezvoltarea sau prevenirea anumitor boli.

CITESTE
Durerea de sân: ce o cauzează?

Au polifenolii o legătură cu sănătatea noastră? Să aflăm în acest articol unde le găsim și care sunt beneficiile și virtuțile acestor compuși.

Beneficiile polifenolilor

Există mai multe familii diferite de polifenoli și aceștia sunt cunoscuți ca antioxidanți puternici, pentru a reduce daunele cauzate de radicalii liberi din organism. Acest rol de antioxidant permite în primul rând evitarea oxidării celulelor și, astfel, lupta împotriva îmbătrânirii celulare premature, care reunește ansamblul fenomenelor ce permit evoluția unui organism prin modificarea structurii și a funcțiilor sale.

Prin acest rol, polifenolii au, așadar, un număr enorm de virtuți și beneficii pentru întregul nostru organism.

Un aliat împotriva îmbătrânirii pielii

Radicalii liberi sunt favorizați în fiecare zi de factori externi, cum ar fi poluarea sau expunerea excesivă la razele UV. Această expunere sporește semnele vizibile de îmbătrânire a pielii. Prin dispersarea radicalilor liberi, polifenolii ajută la combaterea efectelor nocive ale razelor UV.

Prin reducerea puternică a degradării colagenului și a elastinei de către radicalii liberi, polifenolii limitează, de asemenea, apariția ridurilor. Laboratoarele cosmetice se interesează îndeaproape de acești compuși moleculari pentru a-i include în creme speciale “anti-îmbătrânire”.

CITESTE
Quinoa cu năut, morcovi și brânză halloumi

Un rol preventiv împotriva anumitor boli

Polifenolii sunt capabili să reducă factorii de risc pentru bolile cardiovasculare. De fapt, ele favorizează un bun echilibru glicemic, luptă împotriva oxidării colesterolului, reduc obstrucția arterelor, acționează asupra rezistenței la insulină și asupra hipertensiunii arteriale.

De asemenea, ele se dovedesc a fi un aliat împotriva anumitor forme de cancer, unde previn formarea tumorilor și limitează formarea moleculelor aflate la originea mutațiilor genetice dăunătoare organismului. Polifenolii sunt, de asemenea, recomandați ca parte a unei diete “anti-cancer”.

În general, polifenolii au efecte preventive asupra mai multor boli care implică leziuni celulare, fie ele metabolice, inflamatorii sau neurodegenerative. Cu toate acestea, fiecare polifenol are un rol ceva mai specific.

De exemplu, resveratrolul este implicat în mod esențial în menținerea unui sistem cardiovascular bun, catechinele ajută la menținerea unui nivel bun al zahărului din sânge, iar curcuminele reduc inflamațiile și disfuncțiile mitocondriale.

Polifenolii: Ghid de utilizare

Până în prezent, au fost identificați peste 500 de polifenoli. Polifenolii sunt împărțiți în diferite categorii, iar cele mai cunoscute sunt flavonoidele și taninurile.

CITESTE
Țelina: Beneficii pentru sănătate, nutriție, dietă și riscuri

Acestea se găsesc în general în toate fructele și legumele: strugurii, kaki, cireșele, murele, afinele, zmeura, căpșunile și alte fructe roșii, merele, pomelo, cartofii, vinetele, broccoli și ceapa roșie sunt printre altele surse foarte bune.

Dar ele sunt prezente în cantități variabile și în cacao și, prin urmare, în ciocolată, arahide, semințe de in, turmeric, ghimbir, soia, vin roșu și ceai verde, negru sau alb.

Nu există recomandări zilnice pentru polifenoli. Cu toate acestea, nu trebuie consumați în exces, deoarece consumul excesiv poate reduce absorbția de fier în organism.

Prin urmare, se recomandă pur și simplu o alimentație bună, echilibrată și completă, consumând zilnic fructe și legume, fără a neglija alte familii de alimente.

Ce sunt polifenolii: beneficii sănătate, riscuri
Ce sunt polifenolii: beneficii sănătate, riscuri

Proprietate chimică

Polifenolii sunt adesea clasificați în mai multe familii și includ flavone, flavonoli, antocianidine, izoflavone, flavonone, catechine, resveratrol, acizi fenolici și lignani.

Aceștia se caracterizează, așa cum sugerează și numele, prin prezența a cel puțin doi fenoli asociați în structuri mai mult sau mai puțin complexe, în general cu greutate moleculară mare. Sunt molecule care conțin cel puțin un inel benzenic și grupe hidroxil.

CITESTE
Vărsături în timpul sarcinii incontrolabile : ce trebuie făcut?

Istorie

Înainte de 1980, acești compuși chimici erau numiți “taninuri vegetale” sau “compuși fenolici”. Abia după aceea a fost folosit termenul “polifenoli”. De atunci a fost definit ca fiind “compuși fenolici solubili în apă, cu o greutate moleculară între 500 și 3000 Dalton și care au, pe lângă proprietățile obișnuite ale fenolilor, capacitatea de a precipita alcaloizi, gelatină și alte proteine”.

În prezent, se efectuează tot mai multe studii pentru a descoperi modul în care acești compuși pot avea un efect pozitiv asupra organismului.

Surse:

  • Eichholzer, M., Richard, A., Nicastro, H. L., Platz, E. A., Linseisen, J., & Rohrmann, S. (2014, January 25). Urinary lignans and inflammatory markers in the US National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 1999–2004 and 2005–2008. Cancer Causes & Control25(3), 395–403
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4696038/
  • Guasch-Ferré, M., Merino, J., Sun, Q., Fitó, M., & Salas-Salvadó, J. (2017, August 13). Dietary polyphenols, Mediterranean diet, prediabetes, and type 2 diabetes: A narrative review of the evidence. Oxidative Medicine and Cellular Longevity2017
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572601/
  • Liu, L., Wu, X., Zhang, B., Yang, W., Li, D., Dong, Y., … Chen, Q. (2017, June 1). Protective effects of tea polyphenols on exhaustive exercise-induced fatigue, inflammation and tissue damage. Food & Nutrition Research61(1)
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5475289/
  • Liu, Y.-J., Zhan, J., Liu, X.-L., Wang, Y., Ji, J., & He, Q-Q. (2014, February). Dietary flavonoids intake and risk of type 2 diabetes: A meta-analysis of prospective cohort studies [Abstract]. Clinical Nutrition33(1), 59–63
    http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(13)00089-7/abstract
  • Mennen, L. I., Walker, R., Bennetau-Pelissero, C., & Scalbert, A. (2005, January). Risks and safety of polyphenol consumption. The American Journal of Clinical Nutrition81(1), 326S-329S
    http://ajcn.nutrition.org/content/81/1/326S.long
  • Pérez-Jiménez, J., Neveu, V., Vos, F., & Scalbert, A. (2010). Identification of the 100 richest dietary sources of polyphenols: an application of the Phenol-Explorer database. European Journal of Clinical Nutrition64, S112–S120, Retrieved from
    http://www.nature.com/ejcn/journal/v64/n3s/full/ejcn2010221a.html
CITESTE
E150 Caramelul: ce trebuie să știți despre acest aditiv
Urmărește-ne și pe:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acces la conținut Premium 100% Gratuit

OBȚINEȚI ACCES COMPLET ȘI EXCLUSIV LA CONȚINUTUL PREMIUM

SUSȚINEȚI JURNALISMUL NONPROFIT

ANALIZA DE SPECIALITATE ȘI TENDINȚELE EMERGENTE ÎN DOMENII DE INTERES

WEBINARE VIDEO DE ACTUALITATE

Obțineți acces nelimitat la conținutul nostru EXCLUSIV și la arhiva noastră de povești ale abonaților.

- Advertisement -

Conținut exclusiv

- Advertisement -

Ultimele articole

- Advertisement -

Mai multe articole