SănătateNutriție si AlimenteCe este seleniul? Totul despre acest oligoelement

Ce este seleniul? Totul despre acest oligoelement

Seleniul este un oligoelement esențial în organism. Acest bioelement este implicat în organism prin numeroase reacții metabolice. Este un antioxidant puternic care este capabil să detoxifice corpul de metale grele și să păstreze inima. Aportul de seleniu trebuie totuși foarte controlat din cauza toxicității sale potențiale.

Caracteristicile seleniului:

  • Oligoelement antioxidant esențial pentru organism
  • Se găsește mai ales în fructe de mare
  • Susține sistemul imunitar și cardiovascular
  • Deficitul de seleniu poate duce la probleme grave ale inimii și chiar la moarte
  • În exces, seleniul este toxic și duce la selenoză

De ce să consumi alimente bogate în seleniu?

Seleniu: beneficii pentru sănătate și roluri în organism

Antioxidant

Seleniul este una dintre moleculele cu putere antioxidantă. Intră, de fapt, în compoziția mai multor enzime responsabile de neutralizarea radicalilor liberi în exces și deci de oxidare în organism. În plus, seleniul participă la regenerarea vitaminelor care sunt ele însele antioxidanți (vitaminele C și E). Prin urmare, un bun aport de seleniu ajută la lupta împotriva stresului oxidativ și împotriva îmbătrânirii celulare premature.

CITESTE
Bioflavonoidele: beneficii pentru sănătate și efecte secundare

Detoxifică corpul de metale grele

Seleniul este recunoscut pentru proprietățile sale depurative. curăță corpul de molecule toxice și străine și în special de metale grele precum mercurul sau plumbul.

Sănătatea inimii

Deficitul de seleniu poate provoca cardiomiopatie severă care poate duce la moarte. Acest oligoelement intervine, de fapt, în reglarea ritmului cardiac și participă la prevenirea bolilor de inimă.

Seleniu, frumusețea părului și a pielii

Acest oligoelement are un rol benefic asupra calitatii anexelor pielii (par, unghii) si a pielii. Drojdiile și suplimentele pe bază de seleniu sunt, de asemenea, cunoscute pentru a promova strălucirea pielii și puterea părului.

20 de alimente bogate în seleniu

Seleniul se găsește în cantități semnificative în fructe de mare, organe, carne și semințe oleaginoase. O dietă echilibrată ar trebui să acopere nevoile organismului pentru acest oligoelement.

alimentePorții(µg)
Nuci braziliene deshidratate60 ml (1/4 cană)681 ug
Stridii din Pacific, crude sau aburite100 g (2 până la 4 medii)77-154 ug
Conserve de ton100 g60-80 ug
Pulpe de curcan sau pui, fierte100 g58-60 ug
Pește-spadă sau cambulă, la cuptor sau la grătar100 g58-61 ug
Hering de Atlantic, marinat100 g59 ug
Sardine din Atlantic, conservate100 g53 pg
Nuci amestecate, inclusiv arahide, prăjite60 ml (1/4 cană)51 ug
Conserve de scoici100 g (13 medii)49 ug
Cotlete de porc fierte100 g48 ug
Ton, halibut, cod, sebastă, eglefin, somon, la cuptor sau la grătar100 g40-47 ug
Ciuperci Shiitake, uscate10 ciuperci (36g)46 ug
Crab sau homar, fiert sau la abur100 g32-45 ug
Somon, copt sau la conserva100 g38-43 ug
Creveți cruzi sau fierți100 g38-40 ug
Miel, umăr, fiert100 g31 ug
Boeuf100 g27 ug
Canard100 g22 ug
Şuncă obişnuită (11% grăsime), prăjită100 g20 ug
Ou poșat1 gros17 ug

Utilizarea seleniului

Nevoile zilnice

 Aportul dietetic recomandat (DZR)
Bebeluși 0-6 luni15 µg*
Bebeluși 7-12 luni20 µg*
Copii 1-18 ani1 mcg pe kilogram
Bărbați 19-50 de ani70 ug
Femei 19-50 ani70 ug
Bărbați de 50 de ani și peste80 ug
Femei peste 50 de ani80 ug
Femeile însărcinate80 ug
Femeile care alăptează80 ug

Suplimente alimentare pe bază de seleniu

Sunt adesea indicate pentru a elimina reziduurile de metale grele din organism, pentru a menține sistemul cardiac sau pentru a păstra frumusețea părului și a pielii. Suplimentarea cu seleniu poate ajuta, de asemenea, la combaterea stresului oxidativ și la stimularea sistemului imunitar. Doza variază în funcție de problemă și context. Cereți sfatul medicului dumneavoastră și nu depășiți doza de 150 micrograme pe zi fără supraveghere medicală.

CITESTE
Păstrăvul arctic Char: ce este, calorii si beneficii pentru sănătate

Utilizarea drojdiei de bere bogată în seleniu și zinc

Drojdia de bere, sub forma de pulbere sau capsule, este un concentrat de vitamine B, seleniu si zinc. Poate fi util pentru a satisface nevoile organismului și pentru a menține pielea și părul sănătoși.

Ce este seleniul?  Totul despre acest oligoelement

Efectele adverse ale seleniului

Este seleniul periculos în exces?

La doze foarte mari, seleniul este responsabil de selenoză. Acest aport în exces are ca rezultat oboseală intensă, căderea părului și uscarea extremă a pielii. Persoanele cu selenoză au o respirație caracteristică (miros de usturoi) și suferă de probleme digestive (greață, balonare etc.). În Franța, autoritățile competente recomandă să nu se consume mai mult de 150 de micrograme de seleniu pe zi.

Consecința deficienței de seleniu

Deficitul de seleniu poate duce la o scădere a apărării imune, tulburări de ritm cardiac sau anemie. Poate, într-o măsură mai mică, induce tulburări tiroidiene, oboseală intensă și slăbiciune generalizată. În cele mai severe cazuri și în absența suplimentării, poate fi responsabilă de boala Keshan. Este o boală de inimă atribuită deficienței de seleniu și poate duce la moarte.

CITESTE
Prin ce se deosebesc roșiile de gradină de roșiile din supermarket?

Interacțiuni cu alți nutrienți

Excesul de fibre alimentare tinde să împiedice asimilarea corectă a seleniului. Același lucru este valabil și pentru fosfor și metale grele, cum ar fi mercurul.

Dimpotrivă, zincul și seleniul au o acțiune sinergică în organism. O bună aprovizionare a acestor doi nutrienți face posibil să beneficiați de un efect antioxidant optim.

Proprietățile chimice ale seleniului

Simbolul seleniului este Se, numărul său atomic este 34. Acest oligoelement are o masă atomică de 78,971 u și o densitate de 4,79 g.cm-3. Este un nemetal de culoare gri. Seleniul are multe proprietăți chimice cu sulful. Indispensabil în cantități mici, acest bioelement poate fi foarte toxic pentru organism atunci când este consumat în exces.

Disulfura de seleniu este o sare compusă din sulf și seleniu. Formula sa moleculară este SeS2 și masa sa molară este de 143,09 g/mol. Este un excelent antifungic și antifungic folosit terapeutic pentru a trata infecțiile fungice și anumite alte patologii ale pielii.

Istoric

Seleniul este studiat pe scară largă pentru numeroasele sale intervenții în reacțiile metabolice. În prezent, sunt în curs de desfășurare numeroase studii pentru a stabili potențialele efecte benefice ale seleniului în prevenirea anumitor tipuri de cancer (de prostată, digestiv etc.). Aceste studii sunt deosebit de complicate din cauza toxicității ridicate a seleniului la doze ușor de realizat prin suplimentarea cu medicamente.

CITESTE
Dieta Tahiti: ce este, origini, beneficii, scop
Urmărește-ne și pe:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acces la conținut Premium 100% Gratuit

OBȚINEȚI ACCES COMPLET ȘI EXCLUSIV LA CONȚINUTUL PREMIUM

SUSȚINEȚI JURNALISMUL NONPROFIT

ANALIZA DE SPECIALITATE ȘI TENDINȚELE EMERGENTE ÎN DOMENII DE INTERES

WEBINARE VIDEO DE ACTUALITATE

Obțineți acces nelimitat la conținutul nostru EXCLUSIV și la arhiva noastră de povești ale abonaților.

- Advertisement -
- Advertisement -top-shop.ro

Conținut exclusiv

- Advertisement -vegis.ro

Ultimele articole

- Advertisement -

Mai multe articole

- Advertisement -